Selecteer een pagina

Het leven van vandaag de dag stelt ons voor grote uitdagingen. Wat behoorlijk veel stress en spanning mee kan brengen. De overdaad aan informatie die op ons afkomt en het snelle leven vraagt veel van ons als mens. Al ons zintuigen worden op scherp gezet.

Door tijd te nemen om je lichaam en geest tot rust te brengen kunnen al deze indrukken beter verwerkt worden, waardoor er uiteindelijk ook minder klachten zullen ontstaan. Stress beïnvloed de hormonen op een negatieve manier en kan hierdoor dus voor meer klachten zorgen.

Gevoelens van angst, depressie en leegheid kennen we allemaal. Ayurveda heeft geen kant-en-klare antwoorden om deze gevoelens zomaar te kunnen laten verdwijnen, maar biedt wel verschillende perspectieven om de gevoelens beter te kunnen begrijpen. Om hier meer zicht op te krijgen helpt het je om regelmatig de tijd te nemen voor yoga en pranayama  (ademhalings) oefeningen.

Yoga en Ayurveda zijn heel nauw met elkaar verbonden. Ayurveda richt zich op het in balans brengen van het lichaam door de dosha’s in balans te houden. Yoga zorgt ervoor dat stagnatie in je lichaam kan verminderen en de levensenergie( prana) die we binnen krijgen door te ademen op een goede manier verspreid kan worden door ons lichaam en geest. Dit zorgt voor een energiek en fit gevoel.

Ook hier geldt weer dat er specifieke oefeningen te geven zijn voor de verschillende type klachten.
Wanneer je de passende yoga en pranayama oefeningen thuis gaat doen en het je lukt om deze een vaste plek in je leven te geven dan is dit een hele krachtige manier om jezelf te helpen om minder stress te gaan ervaren.

Je krijgt één oefening mee die je gaat helpen je zenuwstelsel te kalmeren. Probeer deze oefening elke dag minimaal 5 minuten te doen. Je zult merken dat het je ontspanning gaat brengen.

De savasana brengt diepe ontspanning in lichaam en geest. Deze houding lijkt simpel, dat is ook zo, maar het vraagt wel wat van jou. Het vraagt om je stroom van gedachtes te stoppen, zodat je geest in een meer meditatieve staat kan komen.  De grootste uitdaging voor jou in deze houding is om je helemaal over te geven aan de aarde. Laat je lichaam maar rustig ontspannen en blijf zo liggen, zonder dat je iets hoeft te doen. Een hulpmiddel kan zijn om je op je adem te richten. Hierdoor ontstaat er meer rust in je lichaam en geest.

Savasana.pdf